Positieve stress werkt stimulerend, negatieve stress is ondermijnend en ongezond!

Positieve stress is voor iedereen herkenbaar. Je moet een deadline halen, je lichaam schiet vol adrenaline. Yes … je hebt de deadline gehaald en uitstekend werk afgeleverd. Wat een kick! Dit is gezonde stress. Dit heeft ieder mens nodig. Bij negatieve stress ligt dit anders. Het lastige van negatieve stress is namelijk, dat het sluimert. Je hebt het niet door. Je hebt niet meer door dat je chronisch last hebt van lichte stress. En dat is nu juist de gevaarlijke soort. Het soort stress waar jouw lichaam ongezond van wordt.

 

In mijn blog behandel ik stapsgewijs hoe je die negatieve stress bij jezelf en bij anderen kunt herkennen, wat je kunt doen als je het signaleert en hoe je kunt voorkomen dat je overspannen raakt of een burnout krijgt.

 

10 SIGNALEN OM ONGEZONDE, NEGATIEVE STRESS BIJ JEZELF TE HERKENNEN

 

SIGNAAL 1: Sneller geïrriteerd

  • Als je gefocust aan het werk bent, vind je het vervelend dat je doorlopend uit je concentratie gehaald wordt: Waarom vraagt iedereen toch alles aan mij? Zien ze niet dat ik het druk heb?
  • Feedback komt harder aan: Ik werk al zo hard, hoe kan iemand juist nu met kritiek komen?
  • Je ergert je sneller aan je collega’s: Waarom lacht die collega altijd zo overdreven? Waarom praten ze zo hard? Hebben ze zelf geen werk? Irritant dat die collega altijd ongevraagd zijn mening geeft.
  • Thuis heeft iedereen je nodig: Waarom moet ik de kinderen ophalen? Kunnen de kinderen niet op hun kamer spelen? Irritant dat geren en geschreeuw. Ze laten alles overal slingeren. Gek word ik ervan.

 

SIGNAAL 2: Overal tegenop zien

  • Jouw werk wordt steeds zwaarder en moeilijker te overzien.
  • Heb ik net 10 emails beantwoord, zijn er 20 nieuwe emails binnengekomen!
  • Terwijl ik een opdracht aan het afronden ben, stromen de nieuwe opdrachten alweer binnen.
  • Je redt het niet meer met het aantal uren dat je werkt. Vanavond weer overwerken of werk mee naar huis nemen. Als ik zou aangeven dat ik teveel werk heb, luisteren ze niet of wordt er gedacht dat ik niet geschikt ben voor mijn functie.
  • Thuis plof je op de bank na je werk en heb je geen energie over om iets te ondernemen met je partner of je kinderen. Als je een feestje of verjaardag hebt, ga je er naar toe, maar eigenlijk heb je geen zin. Je bent dan ook blij als je weer thuis bent.
  • Fietsen, wandelen of sporten doe je niet, daar ben je te moe voor.

 

Verdriet, stress, lichamelijke klachten

SIGNAAL 3: Lichamelijke klachten

Iedereen heeft een zwakke plek. Je herkent het vast wel dat je lichamelijke klachten krijgt als je moe bent of gespannen.  Jij krijgt hoofdpijn, een collega krijgt rugpijn of je partner krijgt juist een pijnlijke buik. Op het moment dat deze ‘kleine klachten’ vaker gaan voorkomen, kan dit een signaal zijn van de verkeerde stress. Het wordt serieus als je naast deze klachten, klachten krijgt die voor jou onbekend zijn. Voor het eerst een koortslip of een ontstoken oog? Een blaas- of keelontsteking? Het schiet opeens in je rug.  Je komt niet meer overeind.  Spit? Migraine? Hoe kom ik daar aan? Heb ik nog nooit gehad?

 

SIGNAAL 4: Moeilijk focussen/concentreren

  • Geconcentreerd werken kan lastig zijn als je afgeleid wordt door de geluidjes van je mobiel of pc, pratende collega’s of van alles wat er, als je bijvoorbeeld thuis werkt, om je heen gebeurt.
  • Je hebt op kantoor een stille plek gevonden. Of je werkt thuis en het huis is stil. En toch lukt het niet om te focussen.
  • Het lukt je eindelijk een verslag af te krijgen of een rapport te lezen. Maar moe dat je bent???
  • Normaal beantwoord je nog enkele emails en bel je nog klanten. Dit kun je echt niet meer opbrengen.
  • Je werkt langzamer en wordt minder productief.

 

SIGNAAL 5: Druk in je hoofd

Het denken stopt niet. Het gaat maar door.

 

tijd

 

DENKEN over je privéleven: irritaties met je partner, kinderen, financiën, een to-do-list waar je 1 puntje afhaalt en er vervolgens 2 bijkomen, o jee ook nog de tuin en die ene klus in huis, verjaardagen, boodschappen ….

 

DENKEN over je werk: achterstand inhalen, al die emails die nog beantwoord moeten worden, je collega’s die doorlopend aan je bureau staan met vragen, vragen die alleen jij kunt beantwoorden, vergaderingen, deadlines, veel werk en nog meer werk en … nog meer werk, kan geen ‘nee’ zeggen hoort bij mijn functie … Op een bepaald moment wordt het steeds lastiger om het denken even te stoppen. Even nergens aan denken lukt niet goed meer.

 

SIGNAAL 6: Lichamelijk minder fit

Steeds vaker onrustig of slecht slapen. Het kan zijn dat je in de nacht transpirerend of met een nerveus gevoel wakker wordt en vervolgens moeilijk of niet meer in slaap komt. Hoogstwaarschijnlijk ga je liggen piekeren. Alles komt op je af. Langzaam ga je je steeds minder fit voelen overdag. Uiteindelijk sta je moe op en kost het je veel moeite om te beginnen aan een nieuwe dag.

 

SIGNAAL 7: Levensgebeurtenissen

Het overlijden van een dierbare, echtscheiding of ontslag, zijn signalen voor het ontstaan van negatieve stress. Wie zo’n levensgebeurtenis meemaakt, heeft tijd nodig om te herstellen en om het gebeuren een betekenis te geven waarmee je verder kan. Ook leuke gebeurtenissen kunnen stress geven. Ben je weleens verhuisd? Vast wel. Hartstikke leuk een nieuw huis, maar voordat je er echt van kunt genieten!? Heb je jonge kinderen? Of herinner je de tropenjaren met jonge kinderen? Of voel je de enorme spanning van een promotie?

 

SIGNAAL 8: Onzekerheid

Je straalt kracht uit. Je werkt hard en kan alles aan. Maar steeds regelmatiger stel je jezelf de vraag wat jouw toegevoegde waarde is? Op mijn werk ben ik niet meer zo snel. Ik haal deadlines niet. Ik werk slordiger dan iedereen van mij gewend is. Krijg negatieve feedback. Ik ben misschien toch niet geschikt voor mijn huidige functie? Ben ik een goede ouder? Maak ik mijn partner gelukkig? Je twijfelt over alles en kunt moeilijk beslissingen nemen.

 

SIGNAAL 9: Interesseverlies

  • Alles om je heen interesseert je minder. Een bevriende collega vertelt een verhaal over zijn kinderen of over haar nieuwe recept. Eigenlijk boeit je dit niet zo. Je wilt liever verder gaan met werken.
  • De opdracht is binnen! Je doet alsof je hierover opgewonden bent, maar eigenlijk maakt het je niet zoveel uit.
  • Eenmaal thuis vertelt je partner over zijn of haar dag, maar jij kijkt liever televisie of valt even in slaap op de bank.

 

SIGNAAL  10: Dagschommelingen

Je voelt je goed. Een half uur later voel je je helemaal niet goed, zonder enige aanleiding. Waar komen die emoties vandaan? Dit herken ik niet van mezelf? Bij het kijken naar een droevige film lopen de tranen over mijn gezicht, maar als ik kijk naar die grappige film komen die tranen ook … van het lachen.

 

Ongelukkig,negatieve stress

 

Als je meerdere signalen herkent en het gaat je belemmeren in je dagelijkse functioneren thuis en op je werk, dan heb je last van chronische stress. De gevaarlijke en ongezonde soort! Wat je hieraan kunt doen op korte termijn en op lange termijn kun je lezen in mijn artikel: ‘5 stappen naar minder stress èn aan het werk met 10 praktische tips!’

 

Ik kan wel alvast prijsgeven dat het bewust worden van het feit dat je last hebt van deze ongezonde, negatieve stress één van de grootste stappen is om te leren omgaan met stress.

 

Zijn deze tips niet voldoende? Ga naar de pagina: COACHING EN COUNSELLING voor meer informatie over professionele stressbegeleiding.

 

OVER ESTHER VAN DER SLUIS (schrijver van dit artikel)

Facebooklinkedinmail