Stress-signalen bij anderen herkennen

Waarom is het zo belangrijk om alert te zijn op stress-signalen bij mensen uit je omgeving? Omdat je het vaak zelf niet doorhebt! Als je enorme stress hebt omdat je een deadline moet halen of een dineetje voor 20 personen organiseert, dan voel je die stress echt wel. Dit is meestal het soort stress dat ieder mens af en toe eens nodig heeft. Positieve stress. Pittig, maar niets mis mee. De negatieve stress sluimert. Dat heb je zelf niet meer door. Daar heb je een ander voor nodig die jou daar bewust van maakt. Iemand uit jouw directe omgeving. Iemand die jij vertrouwt. Chronische stress is een sluipmoordenaar. Het is killing voor je team en voor je gezin.

 

negatieve stress signalen herkennen

Ik wil je natuurlijk niet bang maken, maar doe het toch even. Dit is wat het kan doen met jouw lijf:

  • Maagzweer
  • Botontkalking
  • Immuunsysteem onderdrukken
  • Verhoging glucoseproductie
  • Snellere ademhaling
  • Verhoogde hartslag
  • Beschadiging slagaders
  • Negatieve invloed op de hypofyse
  • Verband aangetoond tussen stress en hartinfarcten
  • Beschadiging van neuronen in de hippocampus
  • Geheugenproblemen

 

Geschrokken? Terecht. Maar wees gerust. De eerste stap heb je gezet. Bewustwording door het lezen van dit blog. Tips wat je verder kunt doen, komen volgende week aan bod. Let wel: het zijn algemene tips. Haal eruit wat bij jou past. Ken je iemand die niet kan wachten op de tips of herken je jezelf in de meeste van onderstaande signalen, dan is het niet verstandig om te lang te wachten met het ondernemen van actie.

 

Nu eerst 10 signalen om de negatieve, ongezonde, chronische stress BIJ EEN ANDER te herkennen

 

STRESS-SIGNAAL 1: Verandering

Belangrijkste signaal is dat iemand zich anders gedraagt dan gewoonlijk. Dit is heel subtiel en gaat meestal geleidelijk. Stel een collega, die normaal de rust zelf is, wordt sneller boos en reageert impulsiever. Het valt je op dat diezelfde persoon de laatste tijd ook is afgevallen en een verminderde teamgeest heeft. Een ander die altijd erg vrolijk is, wordt stiller en cynisch, werkt met een ingezakte houding en is frequenter afwezig.

 

schrikachtige uitstraling

 

STRESS-SIGNAAL 2: Uitstraling

Uitstraling zegt iets over een gemoedstoestand. Als je op dit moment goed in het leven staat, privé en op je werk, je slaapt goed, je eet gezond en je beweegt voldoende, dan zie je dat. Je straalt.
Juist door die uitstraling kun je bij een ander zien dat er iets verandert. Heel subtiel: je collega praat en beweegt langzamer. Jouw leidinggevende wordt besluitelozer en springt van de hak op de tak. Je partner wordt schrikachtiger en is sneller verstrooid. Je observeert je collega, leidinggevende of partner en inderdaad … je mist die uitstraling.

 

 

STRESS-SIGNAAL 3: Lichamelijk

Let op kleine lichamelijke veranderingen. Het kan opvallen dat een collega opeens last heeft van transpiratie, een rood gezicht of juist een bleek gezicht. Je geeft je collega een hand en merkt dat hij of zij klamme handen heeft. Een teamleider vermagert of komt aan. Je voelt en ziet bij je partner een lichamelijke onrust: vaak ergens stoten, in vingers snijden, dingen laten vallen. Mensen met stress praten gespannen. Het is subtiel om die ongezonde stress te kunnen zien, die hij of zij niet ziet of niet wil zien.

 

 

STRESS-SIGNAAL 4: Geen ‘nee’ zeggen

Als je signaleert dat iemand in je omgeving nooit ‘nee’ zegt, kun je er in 9 van de 10 gevallen vanuit gaan dat hij of zij last heeft van stress. Als je nooit ‘nee’ zegt tegen een ander, zeg je te vaak ‘nee’ tegen jezelf.

 

 

STRESS-SIGNAAL 5: Frequenter afwezig

Steeds vaker komt een collega te laat, gaat eerder naar huis of is een dag afwezig. Wekker ging niet af, in slaap gevallen, auto startte niet, weer die file. Een tandartsbezoek of een afspraak bij de huisarts. Kinderen ophalen. Een kind ziek. Met hoofdpijn of nekpijn naar huis.

 

STRESS-SIGNAAL 6: Perfectionisme

Perfectionisme kan een stresssignaal zijn. Zeer waardevol, maar je kunt doorschieten.
Versmalling is een risico. Storten in diepte en beperking in breedte, je stort je nog meer op je taak –thuis of op kantoor- en vergeet hierdoor aandacht te geven aan andere zaken zoals sociale contacten, hobby’s etc. Steeds meer uren zijn nodig om alles perfect en foutloos te krijgen, precies zoals gepland. Je ziet je partner of collega in een negatieve spiraal terechtkomen.

 

 

STRESS-SIGNAAL 7: Externe energievreters

Als iemand uit jouw omgeving een dierbare heeft verloren, te maken heeft met relatieproblemen of echtscheiding, verhuizing, functieverandering, ontslag of reorganisatie, zal diegene vatbaarder zijn voor langdurige, ongezonde stress. De verwerking van deze gebeurtenissen kost veel energie.

 

 

STRESS-SIGNAAL 8: Opsomming van emotionele reacties
-Theo Compernolle-

  • Depressieve houding
  • In elkaar gezakte houding
  • Langzamer spreken
  • Vertraagd bewegen
  • Sneller boos worden
  • Achterdochtig reageren
  • Sneller ontevreden
  • Onzekerder
  • Schrikachtiger
  • Sneller wisselen van emoties
  • Impulsiever reageren
  • Cynischer worden
  • Toename zelfkritiek
  • Onverschillig worden

 

 

STRESS-SIGNAAL 9: Opsomming van verstandelijke stresssignalen
-Theo Compernolle-

  • Sneller verstrooid
  • Van hak op de tak springen
  • Vergeetachtiger
  • Minder geïnteresseerd
  • Besluitelozer
  • Minder (niets) afwerken
  • Prioriteiten verwarren

 

 

STRESS-SIGNAAL 10: Opsomming van stressgedrag
-Theo Compernolle-

  • Verminderde teamgeest
  • Teveel overuren maken
  • Meer roken
  • Meer drinken
  • Meer koffie gebruiken
  • Meer praten over het verleden dan over de toekomst
  • Tranquillizers slikken
  • Herhaaldelijke ongevallen of bijna ongevallen
  • Frequenter afwezig
  • Onzorgvuldig
  • Onvriendelijke reacties naar klanten
  • Toename van misverstanden

 

Stress IndivForte

 

Als je meerdere signalen bij jezelf herkent of bij een ander en het gaat belemmeren in het dagelijkse functioneren thuis en op het werk, dan is er sprake van chronische stress. De gevaarlijke en ongezonde soort! Wat je hieraan kunt doen op korte termijn en op lange termijn lees je in mijn artikel ‘Wat doe je als je negatieve stress signaleert bij een teamlid of collega?

 

Ik kan wel alvast prijsgeven dat het bewust worden van het feit dat je last hebt van deze ongezonde, negatieve stress één van de grootste stappen is om te leren omgaan met stress.

 

Zijn deze tips niet voldoende? Ga naar de pagina: COACHING EN COUNSELLING voor meer informatie over professionele stressbegeleiding.

 

OVER ESTHER VAN DER SLUIS (schrijver van dit artikel)

 

Facebooklinkedinmail